da "CENTONA" di Nino Martoglio

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danzandosottolaluna
00giovedì 3 febbraio 2005 18:17


*Nino Martoglio


Nato a Belpasso (Catania) il 3 dicembre 1870 - Morto a Catania il 15 settembre 1921. Nino Martoglio, a soli 19 anni esordì nel giornalismo pubblicando a Catania il settimanale politico-letterario-umoristico edito dal 1889 al 1904 D'Artagnan, interamente ideato e scritto da lui, avente lo scopo di discutere arte, letteratura, teatro, politica, ecc.. L'iniziativa ebbe notevole successo, anche perché Martoglio vi presentò le sue prove poetiche, genuinamente dialettali e intrise di una comicità immediata. Questi versi gli meritarono l'elogio di Carducci e la popolarità nella città etnea. Nel 1901 decise di volgersi al teatro, nel tentativo di riportare alle platee di tutta Italia il teatro dialettale siciliano, che l'attore Giuseppe Rizzotto aveva divulgato anni prima. Avendo scoperto alcuni attori isolani dotati di una dirompente vis comica, nell'aprile del 1903 debuttò con la compagnia da questi formata e da lui diretta, al Teatro Manzoni di Milano.


Il suo linguaggio è semplice e scorrevole, e nonostante il bagno nei canti popolari, ha qualcosa di letterario, di fine, come il linguaggio digiacomiano che è il vero modello a cui si rifà; e anche quando il Martoglio descrive, la descrizione non è mai fine a se stessa, vibra sempre dei sentimenti dell'autore. E grazie alle eccezionali capacità degli interpreti (Giovanni Grasso, Marinella Bragaglia, Angelo Musco), le opere di Martoglio raggiunsero ben presto una straordinaria notorietà.

Il primo volume fonografico a veder la luce fu " O scuru o' scuru " (1895); in tutto quattordici sonetti dialogati, genere iniziato cinque anni prima da Nino Pappalardo con " Siciliana ", ma che il Martoglio porterà a vera forma d'arte. Ancor prima che apparissero in volume i sonetti di "'O scuru 'o scuru", sul D'Artagnan erano apparsi molti dei sonetti raccolti poi col titolo di Lu fonografu; si tratta forse dell'opera migliore del Martoglio, certamente della più nota e della più caratterizzante. Il giornalista, l'umorista e l'autore di teatro si fondono nel poeta, ne affinano la sensibilità, ne smorzano quel certo tono melodrammatico di cui parla Luigi Capuana; I suoi primi testi, I civitoti in pretura e Nica, costituirono l'inizio di un'intensa attività che si esplicò nella composizione di una ventina di commedie, alcune delle quali in lingua italiana. Nel 1903 organizzò e diresse la Compagnia drammatica siciliana. Cominciò così a fiorire quel teatro dialettale siciliano di cui Grasso, incupendo le tinte, sarebbe stato l'espressione tragica e Musco, con l'estemporaneità delle sue battute, l'espressione comica e beffarda sino al delirio buffonesco.

Come autore, Martoglio pose in scena una Sicilia colorita e credibile, trovando i suoi personaggi fra il popolo e, seppur non vigoroso creatore di caratteri, si mostrò però abile inventore di vicende movimentate e di dialoghi scoppiettanti. Nino Martoglio fu un vittorioso. Vinse tutti gli ostacoli, tutte le diffidenze, tutte le gelosie. Il teatro siciliano difatti, vive: ha ormai un larghissimo repertorio e una fin troppo numerosa schiera di attori. E finché vivrà, vivranno per la delizia dei pubblici del mondo, Mastru Austinu Misciasciu del S. Giovanni Decollato (1908), caricatura di una religiosità popolare ingenua, Don Cola Duscio del L'aria del Continente (1910), rappresentazione satirica dello snobismo di un borghesuccio isolano che affetta disprezzo per le usanze e le abitudini siciliane, e i vari personaggi di Scuru, Sua Eccellenza, Il Marchese di Ruvolito, Taddarita, Nica e Capitan Sèniu. Il suo nome è legato principalmente a due opere composte per Musco: San Giuvanni decullatu (1908), caricatura di una religiosità popolare ingenua, e I maestri del Martoglio, anche per il sonetto dialogato, sono da ricercarsi a Napoli, dove lavoravano il Di Giacomo e il Russo, dai quali trae spunti d'ambiente e contrasti sociali che fa rivivere nelle scene della sua Catania, soprattutto " 'O fùnneco verde "(1886) del Di Giacomo è il suo modello.

Anche il grande Luigi Pirandello subì il fascino dell'attivismo di Martoglio e cedendo alle sue insistenze scrisse nel 1916 direttamente in dialetto Pensaci, Giacuminu! e Liolà, due lavori che nello stesso anno vennero messi in scena dalla compagnia di Angelo Musco. Nello stesso tempo il grande agrigentino scrisse due commedie in dialetto, sempre per la compagnia di Musco: 'A birritta cu' i ciancianeddi (Il berretto a sonagli) e 'A giarra (La giara). Bisogna anche dire che Pirandello scrisse in collaborazione con Martoglio 'A vilanza (1917) e Cappiddazzu paga tutto (1917) messa in scena soltanto nel 1958. Un intreccio fecondo, dunque, in un momento irripetibile attraversato dalla Sicilia negli anni a cavallo tra Ottocento e Novecento.

Meno conosciuta, ma valida e memorabile, fu anche la sua attività cinematografica. Nel periodo dal 1913 al 1915 Martoglio si dedicò alla regia, diresse quattro films, tra i quali Teresa Raquin e Sperduti nel buio (considerato il miglior prodotto della nascente cinematografia italiana) , films muti ricordati nella storia del cinema italiano per la loro originalità e intensità espressiva, collegata al naturalismo dialettale di cui l'autore aveva dato già larga prova nel teatro. Nel pieno fervore della sua attività lo colse la morte: per uno sciagurato incidente, aprendo per sbaglio una porta che dava in una tromba d'ascensore nell' Ospedale Vittorio Emanuele di Catania per visitare il figlio malato; è cosa di tale e tanta crudeltà, che veramente fa disperare e innorridire.


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[Modificato da danzandosottolaluna 03/02/2005 18.27]

danzandosottolaluna
00giovedì 3 febbraio 2005 18:28



A LA BEDDA DI LI BEDDI


Bedda, cu’ fici a tia pinceva finu,
puteva fari scola a Tizianu,
ci travagghiò macari di bulinu
ccu la pacenzia di lu franciscanu.

Bedda, cu’ fici a tia fu ‘n Serafinu,
ch’aveva la fattura ‘ntra li manu,
ti fici li labbruzza di rubinu
e li capiddi d’ebanu africanu.

Lu pettu ti lu fici palumminu,
li denti janchi e l’occhiu juculanu,
lu nasu privinutu e malantrinu,

nicu lu pedi e séngula la manu…
E doppu ca ti fici, ‘st’assassinu,
spizzò la furma e la jttò luntanu!


L'AMURI


- Mamma, chi veni a diri 'nnamuratu?
- ...Vóldíri... un omu ca si fa l'amuri.
- E amuri chi vóldiri? - ...E' un gran piccatu;
è 'na bugía dí l'omu tradituri!
- Mamma..., 'un è tantu giustu 'ssu dittatu...
ca tradímenti non nn'ha fattu, Turi!
- Turiddu?... E chi ti dissi, 'ssu sfurcatu?
- Mi díssi... ca prí mía muria d'amuri!
- Ah, 'stu birbanti!... E tu, chí ci dicisti?...
- Nenti! ... Lu taliai ccu l'occhi storti...
- E poi?... - Mi nni trasii tutta affruntata!...
- Povira figghia mia! ... Bonu facisti! ...
E... lu cori? - Mi batti forti fortíi...
- Chissu è l'amuri, figghia scialarata!



LA MEGGHIU AMANTI MIA

mamma 'stu cori miu lazzariatu
pri 'nganni e tradimenti e pri scunforti,
'st'amaru e affrittu cori, cunsacratu
lu vogghiu sulu a Tia , finu a la morti.

Chiù di 'na bedda mi l'ha fracassatu
a corpa di cuteddu, forti forti.
ora l'affidu a Tia, pirch'è malatu.
pirchì a Tia sulu premi la me' sorti.

A Tia chi si' la megghiu amanti mia,
la vera amanti china di ducizzi
senza capricci, tutta puisia;

a Tia ca nun mi vinni li carizzi
ca m'ami pri daveru, Mamma , a Tia
ca si' custanti e chi non hai fintizzi.



BEDDA


Bedda, ora ca sugnu ammaistratu,
prima chi m'apprisentu pri maritu
vi vogghiu diri tuttu lu me' statu
ccu lu curuzzu 'mpunta di lu jtu:

Ju nun pussedu : 'ntra lu me' casatu
non c'è casteddu e mancu castagnitu,
me' patri m'addutò 'n nomu onuratu
ed ju, gilusu, mi l'ha' custuditu.

Siddu m'amiti 'tra lu vostru cori,
chiddu chi v'offru vi divi bastari
megghiu di centu e di milli trisori.

Ccu lu cugnomu miu vi pozzu offriri
lu strittu nicissariu pri campari :
pani, rizzettu e...quarchi piaciri.

Tegnu, però, jsata 'tra li grui,
propriamenti a riba di lu mari,
'na varchicedda, ca 'tra l'unni fui
comu lu ventu, e non si fa acchiappari.

'Ddocu nni ci assittàmu tutti dui,
ju la varcuzza la fazzu 'nvilari,
da poi mi pígghiu lu timuni e vui
nni cummannati d'unn'âmu a pigghiari.

Vui nni diciti: - A mari largu ! - e nui
niscému fòra, centu migghia a mari,
unni la terra non si vidi chiui ...

Ddà non c'è nuddu ca nni po' guardari,
ddà fitti fitti, 'ntra l'ucchiuzzi, a vui,
quantu vasuni ca vi vogghiu dari !…



LU DISIU


- Tuttu dípenni dalla círcustanza
ca ci ammatti alla donna 'ntirissanti.
Mintemu: àvi un disíu di 'na pitanza,
comu fussiru funci... e fa un liafanti.
O puramenti si tocca la panza
mentri ca guarda un pezzu dí 'gnuranti:
ci nasci un figghiu ca, diminiscanza,
è sceccu, vita natural duranti.
Per cui il disíu di donna in gravitanza
- mi spiegu? - è l'occhiu di la simpatia.
- Giustu, la spiega è facili abbastanza:
Mintemu una ch'è 'ncinta guarda a tia,
sí 'mprissiona e, parrannu ccu crianza,
sbròccula un sceccu di Pantiddaría!




[Modificato da danzandosottolaluna 04/02/2005 7.58]

danzandosottolaluna
00venerdì 4 febbraio 2005 07:59






IL TELEFRICO SENZA FILI


- Siti bestia, quadrupedi, animali…
E non vi dicu artro , non vi dicu!…
Le ‘ntinne ci su’ sempri, tali e quali,
E l’âmu vistu ju e cumpari ‘Ricu…

Chiddu ca non c’è chiù , mio caru amicu,
è il filo!… Oh, binidittu San Pasquali!…
Il filo, dintra il quale, a tempu anticu
curreva il telecrama naturali!…

La mia difoortà, però, ‘n’è chissa;
c’è un’artra cosa, ca ancora non sacciu
e della quali nn’arristai scossu:

Chiovi, mintemu, l’acqua si subissa?…
com’è ca la parola del dispacciu
agghica bella, asciutta comu n’ossu?


'A 'NFRUENZA


E chi sacciu, cummari Pruvirenza! ...
Ju sempri dicu, 'ntra la me' 'gnuranza,
ca siddu non facemu pinitenza
muremu tutti, nobili e mastranza!...

L'èbbichi su' canciati! La 'mprudenza
di l'omu è tali ca non c'è spiranza
di sarvàrini l'arma e la cuscenza...
E paradisu nuddu chiú nn' accanza!

A 'dd' èbbica chi c'era 'sta 'nfruenza,
e chi c'era - parrannu ccu crianza -
'stu corpu sempri sciotu, 'n pirmanenza?

Chista è manu di Diu ca non si scanza! ...
E vui, bellu, parrannu 'n cunfidenza
macari l'àti fattu, ócche mancanza!...






'O SCURU ' O SCURU...LI ME' SONETTI


Ju li cugghivi 'mmenzu li lurduni,
'ntra li taverni, 'ntra lu lupanaru,
unni lu nostru suli è tantu avaru
di luci, né virtù, né c'è custumi.

Ju li cugghivi unni paru paru
lu sangu allimarratu scurri a sciumi,
unni lu scuru è fittu e c'è pri lumi
sulu ocche luci luci picuraru,

E li cugghii di notti, sgammittati,
tastiannu comu l'orvi muru muru
e zuppicannu comu li sciancati.

Pricchissu, ed anchi pricchì su' sicuru
chi a fari lustru non su' distinati,
ju li vosi chiamari: 'o scuru, 'o scuru




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